Bokanmeldelser

The Grand Tour
Travelling the World with an Architect's eye (Taschen)
Harry Seidler
Taschen, 2003
ISBN 3-8228-2555-7

"The Grand Tour" er en tykk, liten bok med en 700 siders vandring gjennom verdensarkitekturen. Bygget opp som en mix av designmagasin og glossy turistguide tar boken for seg “de store høydepunkter” i verdens flertusenårige arkitekturarv, med antikkens verden som et naturlig utgangspunkt. 39 land er verdiget en plass i boken, og til enkelte skandinavers kanskje ikke helt berettigede skuffelse er verken Sverige eller Norge kommet med blant de utvalgte.

Forfatteren har selv besøkt alle stedene han presenterer, og i løpet av en periode på 50 år har han også tatt alle fotografiene. Han legger ikke skjul på at det er hans personlige forhold til arkitekturen som danner fundamentet for utvalget av byggverk som er omtalt. Presentasjonene er enkle og korte, og vesentlige detaljer som arkitekt og byggeår er alltid med - der dette er mulig.

Størsteparten av utvalget er åpenbare valg fra de utvalgte landene, og på den måten er det få overraskelser. Det er likevel godt å ha én bok der man finner alt dette, og boken gir en utmerket anledning til å bli kjent med stilhistorie såvel som regionale arkitektoniske uttrykk. En litt pussig utelatelse er forresten New Yorks berømte og meget karakteristiske Flatiron Building.

Mange av bokens flotte fotografier lider av bokens format. En liten, tykk paperback får en ganske stor dødsone ettersom sidene ikke lar seg brette helt ut. Mange av de viktige bygningene er avbildet over to sider, og dermed går man glipp av vesentlig visuell informasjon på midten av bildet. Irriterende, men kanskje likevel nødvendig for at det skulle være mulig å utgi en så stor, liten bok.

Geir Tandberg Steigan

Kjøp boken her!

Bokanmeldelser