Arkitekter:
Karl Martin Norum (1852-1911)

Karl Norum var utdannet ved Trondhjems Tekniske Læreanstalt i årene 1872-75, og arbeidet deretter ved Nordenfjeldske landmålingskontor ved Støren-Rørosbanen i perioden 1875-80. På denne tiden utførte han det første av sine kjente arbeider; villa Rognli/Schüren (1880-81, gotikkpreget sveitserstil) i Trondheim.

I årene 1880-84 var Norum ansatt som tegner ved arkitekt Johan Petter Digres kontor i Trondheim, og fra 1886 var han sjefarkitekt i trelastfirmaet Jacob Digre. Der tegnet han blant annet hus for prefabrikasjon. I katalogen ”Norwegische Holz-Villaen von Jacob Digre” fra 1890-årene tegnet Norum alle de 16 villatypene. Norum var dessuten lærer ved den tekniske aftenskole i Trondheim.

Fra slutten av 1880-årene utførte Norum en rekke selvstendige arbeider som arkitekt. Blant disse arbeidene var et prisbelønt dragestilshus ved Københavnutstillingen i 1888, Bodø sparebank (1889), villaer for kunstmalerne Adelsteen Normann og Hans Dahl, Balholm, (1890-91, svært rik dragestil), Hammerfest rådhus (1893-94), Heradsbygd forsamlingshus, Elverum (1895) og Britannia hotel, Dronningens gate 5, Trondheim (1895, nybarokk). Hans villaer på Balholm ved Balestrand preges av Norums utpregede stiluttrykk, spesielt bruken av utskårne ansikter og ornamenter.

Av Norums arbeider i Trondheim omkring århundreskiftet kan nevnes Tilfredshet sykehus (1897-1902), Mathesongården, Olav Tryggvassons gate 14 (1898, rik nybarokk), forlystelsesstedet Hjorten (1898, svært rik, jugendpreget dragestil, revet 1962), Frimurerlogen, Kongens gate 3 (1900-03, sammen med Lars Solberg og Johan Christensen, nyrenessanse/nybarokk), Namsos skole (1902-04) og Nordre gate 9 (1903, jugendstil).

Karl Norum utmerket seg også i denne perioden som kirkearkitekt. Blant hans kirker er Frei (1895-97, langkirke i gotikkpreget dragestil), Stangvik (1897, langkirke i sammensatt sveitserstil), kirke i fødebyen Levanger (1900, sammensatt, asymmetrisk langkirke i jugendstil med nyromansk preg), Neiden kapell (1902, langkirke i dragestil), Buksnes 1903-05, langkirke i jugendpreget dragestil) og Veøy nye kirke (1907, dragestil). I kirkearkitekturen tok Norum opp flere av elementene fra villaene ved Balestrand.

Etter bybrannen i Ålesund i 1904 tegnet Norum en rekke bygninger der. Blant hans arbeider i gjenoppbyggingstiden er Løvenvoldgaten 2 (1904, jugendstil), Storgaten 11 (1904, jugendstil), Kongens gate 25 (1905, jugendstil, huset revet, fasaden bevart), Kongens gate 10b (1905, jugendstil med råkoppfasade, Ålesunds smaleste hus), Rønnebergbua, Notenesgaten 9 (1906, kraftfull jugendstil) og Tollboden (1907, barokkpreget jugendstil).

Norum vendte deretter tilbake til Trondheim, hvor han utførte sine siste arbeider. Posthuset i Dronningens gate 10 (1909-11) er blant landets viktigste og mest gjennomførte jugendstilbygg, med en kraftfull fasadeutforming i råkopp. Her videreforedlet han stilbildet fra sine arbeider i Ålesund. Han utførte dessuten Tollboden på Brattøra (kraftfull, monumental jugendstil).

Kilder:
Norsk kunstnerleksikon - http://nkl.snl.no/Karl_Norum
Store norske leksikon - http://snl.no/Karl_Martin_Norum
Arkitektur i Trondheim : en kort innføring i byens stilhistoriske utvikling, Aas, Eyvind, Trondheim : Brundalen videregående skole, 1998
Helga Stave Tvinnereim - Arkitektur i Ålesund 1904-07
Olsen/Grytten/Nakken - Fugl føniks, tegningene - hus for hus - gate for gate
Art nouveau-arkiv, Riksantikvaren



Norske arkitekter

Utvalgte arbeider 
Storgaten 11, Ålesund



Geir Tandberg Steigan

 

© 2015 arc!