|
Arkitekter: Carl Anian Aaman (1866-1946) Arkitekten Carl Aaman var opprinnelig fra Stockholm, og etablerte seg som arkitekt i Kristiania i 1889, der han samme år mottok tredje premie i konkurransen om utformingen av Eldorado Concert- og Varietélokale (vunnet av Henrik Nissen, utført av Harald Olsen 1891). Samme år utførte han leiegårdene i Hagegaten 54-56 (senklassisisme/nyrenessanse). Aamans oppdrag bestod for det meste av leiegårder. Han var svært aktiv innen byggeboomen i Kristiania på 1890-tallet. Aamans arbeider fra 1890-tallet omfatter stort sett tradisjonelle leiegårder, både som arbeiderboliger og mer fasjonable varianter. Blant hans arbeider fra denne perioden kan nevnes Markveien 12-14 (1890), Eiriks gate 3-5 (1891, senklassisisme/nyrenessanse), Uranienborg terrasse 10 (1892, enkel nyrenessanse), Søndre Arbeidersamfund, Engens gate 5 (1892, revet), Underhaugsveien 7-9b (1893, nyrenessanse), Bogstadveien 41-43 (1893-94, nyrenessanse), Skiensgaten 7-9 (1895, revet), Thorvald Meyers gate 78-78b (1896, nyrenessanse), Waldemar Thranes gate 4 (1897), Kirkegaten 5 (1898, nybarokk) og Sorgenfrigaten 16 (1899). Aaman utførte noen "søskengårder" sent i 1890-årene; de pilasterprydede gårdene i Ullevålsveien 37 (1897) og Bygdøy Allé 10 (1898), samt tre gårder med et sentralt søylemotiv: Munkedamsveien 98 (1892), Oscars gate 26 (1895) og Inkognitogaten 2 (1896). Fra 1893 tegnet Aaman en rekke leiegårder på Skillebekk for blant andre murmester og godseier Emil Christoffersen, som bygget ut det meste av området. Foruten den ovennevnte Munkedamsveien 98, nevnes også Framnesveien 12 (1892), Niels Juels gate 1, 3 og 5 (1893-94), Gabels gate 5 (1894), Skillebekk 1 (1894) og Gabels gate 11 (1896). På 1890-tallet tegnet også Aaman mindre, frittliggende leiegårder, såkalte leievillaer, både i tre og i mur. Blant disse nevnes dobbeltvillaene Oscars gate 47-49 og Oscars gate 53-55 (1890-91, nyrenessanse) og Eugenies gate 20 (1891, sveitserstil). Aaman tegnet også slike etter 1900, for eksempel Villa Nova (Solveien 97, 1904, sveitserstil), men produserte også da flest leiegårder. Blant hans arbeider etter århundreskiftet nevnes Maridalsveien 60 (1900), Kampens gate 28 (1901), Marselis' gate 31-33 (1902, nybarokk), Professor Dahls gate 7 (1903, nybarokk), Eilert Sundts gate 51 (1904, nybarokk), Haakon den Godes vei 23 (1905, villa i jugendpreget sveitserstil), Sorgenfrigaten 22 (1908), Diakonveien 3 (1909), Jacob Aalls gate 31 (1910), Schultz' gate 9 (1911), Grefsenveien 69 (1914), Maries gate 7 (1920) og Åsaveien 8 (1924). Aaman arbeidet i årene 1917-19 i kompaniskap med murmester Hans Mathisen. De utførte først og fremst det store Trudvangkomplekset i Hammerstads gate 24-34 og Trudvangveien 17-27 (1919, nordisk nybarokk). De tegnet også en fabrikk i Danmarks gate 54 (1918). Ved siden av sin arkitektpraksis var Carl Aaman svært dyktig, en ”champion”, i kunstløp på skøyter. I 1890 la han ut på en turné i Europa med oppvisninger i kunst- og figurløp, sammen med Ludvig Larsen. Anvendt litteratur: Homansbyguiden - Homansbyen vel og Norsk Arkitekturmuseum Arkitektur i Oslo - Kunnskapsforlaget 1999 Aftenposten, januar 1890
Andre kilder:
|
|
|
|
© 2003/2007 arc!/arkitekturhistorie.no
|
|